Nyári környezeti nevelés táborok tematikája
1. nap - Hétfő
A nap témája: Megérkezés – Bemutatkozás – Ismerkedés – Keretek - Csoportalakulás
Környezetünk - Élő természet – Természeti elemek
- Megérkezés: 8-9:30
- Tízórai: 9:30-10
- Délelőtti foglalkozás: 10-12:30
- Bemutatkozás, ismerkedés
- Közösen a tábor kereteinek megbeszélése, kitalálása, irányított beszélgetéssel
pl. Időkeretek, tábori szabályok, étkezések, viselkedés egymással stb
- Csoportalakulást segítő játékok, csapatépítés
- Milyen ez a csoport? Hol a helyem ebben a csoportban? Mennyi minden alapján lehet más a helyem?
- Mozgásra épülő játékok
- Szabad foglalkozás 12:30-13
- Ebéd 13-14
- Szabad foglalkozás 14-14:30
- Délutáni foglalkozás 14:30-17:30
Téma: Környezetünk, Élő természet, Elemek
- Közelítés a napi témához kiscsoportokban; kiscsoport+ 1 felnőtt vezető, irányított beszélgetés
*az élő, emberi beavatkozás nélküli környezetre/természetre fókuszálunk;
*a természet tulajdonságait, felépítését kutatjuk pl. természeti képződmények és elemek;
*mik az alapjai ennek a természetnek;
*milyen élőlények vannak a természetben;
Lehetséges kérdések (az irányított kérdések mindig kapcsolódnak a gyerekek gondolatmenetéhez):
> Szerinted mit értünk a Környezet alatt?
> Szerinted milyen a Te környezeted?
> Mi az, amit szeretsz/örömet okoz Neked a környezetedben?
> Van-e olyan, amit máshogy szeretnél a Te környezetedben?
> Ha sétálsz az erdőben, miket látsz, miből épülhet fel egy táj?
> Milyen élőlényekkel találkozhatsz a természetben?
> Szerinted mire van szüksége egy fának/növénynek ahhoz, hogy jól érezze magát?
> Szerinted mire van szüksége az állatoknak, hogy jól érezzék magukat?
> Szerinted miből épül fel a természet, mik az alapjai?
> Szerinted mit nevezünk természeti elemeknek?
> Hogyan jelennek meg ezek az elemek a világban? pl. patak-óceán, vulkán-tábortűz
> Hogyan viselkednek az elemek, amikor találkoznak egymással? pl. tűz-víz
- A beszélgetés integrálása közös alkotásba
- Ismerkedés a természeti elemekkel: Víz, Föld, Tűz, Levegő
Mozgásos, játékos, intenzív folyamatok
- 18-19 Vacsora
- 19-19:30 Esti megbeszélő-kör
Körben ülünk, a „beszélő bot” körbejár, körkérdés:
Milyen volt a mai napod, mi az, ami tetszett/ élmény volt, van-e olyan, amit máshogy csináltál volna?
- 19:30-20:30 Szabad foglalkozás
- 20:30-21 Fürdés
- 21:00 Alvás
2.nap - Kedd
A nap témája: Élőlények a természetben – Növények, állatok, emberek – Élőlények kapcsolatai – Körforgások - A természet kincsei - Élő környezet/épített környezet
- 7:15 – 7:30 Ébresztő
- 7:30-8 Reggeli torna
- 8-9 Reggeli
- 9-9:30 Szabad foglalkozás
- Délelőtti foglalkozás 9:30-12:30
- Bemelegítés, mozgásos folyamatok
- A nap témája kiscsoportokban; kiscsoport+ 1 felnőtt vezető, irányított beszélgetés
*fókusz: a természet és a benne élők, és ezeknek a lehetséges kapcsolatai – körforgások keresése;
Lehetséges kérdések (az irányított kérdések mindig kapcsolódnak a gyerekek gondolatmenetéhez):
> Milyen élőlények élnek körülöttünk?
> Mik a jellemzői ezeknek az élőlényeknek?
> Mi az, ami közös bennük?
> Mi az, ami különböző bennük?
> Milyen kapcsolatban lehetnek egymással ezek az élőlények?
> Mondjatok példát arra, amikor változtatni kéne ezen a kapcsolaton! pl. rossz gazda, erdőirtás, veszekedő emberek
> Mondjatok példát a világban lévő körforgásokra!
- Alkotó folyamat, írjatok közösen egy mesét! A címeket előre megadjuk
A jó gazda és a rossz gazda találkozása
Hogyan lettem kóbor kutyából hűséges házőrző
A giliszta, a kismadár, a héja, a róka és a giliszta
Az erdei növények gyűlése
- Szabad foglalkozás 12:30-13
- Ebéd 13-14
- Szabad foglalkozás 14-14:30
- Délutáni foglalkozás 14:30-17:30
Téma: A természet kincsei; Élő környezet-épített környezet
- A természet felfedezése
Mindenki keressen kis kincseket a természetben, amikből aztán közös alkotást kszítünk.
- Szütyő-készítés : batyu, amiben a természet ajándékait viseljük
- Kavicsfestés: keress magadnak kis követ, díszítsd ki úgy, hogy neked a természet egy kis kincsét jelentse
- Érveléstechnika
Két csoport alakul, egyikük az „Élő környezet”, másik az „Épített környezet” mellett érvel.
- A foglalkozások zárása
Körben ülünk, a „beszélő bot” körbejár, körkérdés:
Milyen volt a mai napod, mi az, ami tetszett/ élmény volt, van-e olyan, amit máshogy csináltál volna?
- 18-19 Vacsora
- 21 Alvás
3. nap - Szerda
A nap témája: Az ember és a környezet kapcsolata – Környezetszennyezés – Víz-, levegő-, talajszennyezés – Környezet-ellenes viselkedés
- 7:15-7:30 Ébresztő
- 7:30-8 Reggeli torna
- 8-9 Reggeli
- 9-9:30 Szabad foglalkozás
- Délelőtti foglalkozás 9:30-12:30
- A nap témája kiscsoportokban; kiscsoport+ 1 felnőtt vezető
- Séta a faluban, mindenki figyeljen, jegyezze meg, milyen környezetszennyező dolgokat látott.
Utána beszélgetés kiscsoportokban, ki mit vett észre
*a környezetszennyezés példáira közösen megoldásokat keresnek a kiscsoportok
*milyen példák jutnak még az eszetekbe környezetszennyezésről? Közösen megoldásokat keresünk.
- Alkotás készül a környezetszennyezés példáiról
- A kiscsoportból valaki referál a délelőtti tapasztalatokról, bemutatják a közös vagy az egyéni rajzokat a többieknek
- Környezetvédelmi sorverseny a szelektív hulladékgyűjtés jegyében
- Szabad foglalkozás 12:30-13
- Ebéd 13-14
- Szabad foglalkozás 14-14:30
- Délutáni foglalkozás 14:30-17:30
- Kiscsoportos munka: fejezzétek be közösen a mesét és adjatok neki címet!
*Témák: vízszennyezés – A patak tündéréről
talajszennyezés – Műtrágyázásról, a földben lakó kis élőlényekről
levegőszennyezés – Gyárakról, avarégetésről, a fákról és a madarakról
hulladéktermelés, pazarló fogyasztás – Az élőhelyek pusztulásáról, a túlzott fogyasztásról
- A mesék előadása a többieknek
- 17:30-18 Szabad foglalkozás
- 18-19 Vacsora
- 19-19:30 Esti megbeszélő-kör
Körben ülünk, a „beszélő bot” körbejár, körkérdés:
Milyen volt a mai napod, mi az, ami tetszett/ élmény volt, van-e olyan, amit máshogy csináltál volna?
- 19:30-20:30 Szabad foglalkozás
- 20:30-21 Fürdés
4. nap - Csütörtök
A nap témája: Létkérdés, hogy környezetbarát módon éljünk! – Állat- és környezetvédelem – Fenntartható életmód pillérei – Egészséges életmód – Termékeny közösségi élet
- 7:15-7:30 Ébresztő
- 7:30-8 Reggeli torna
- 8-9 Reggeli
- 9-9:30 Szabad foglalkozás
- Délelőtti foglalkozás 9:30-12:30
- Kiscsoportokban a „Környezetbarát életmód állomásai”-nak a bejárása:
* 1. állomás: Élj egészségesen, a természettel összhangban!
* 2. állomás: Élj energiatakarékosan, felelősen!
* 3. állomás: Védd a környezeted, a növényeket és az állatokat!
*4. állomás: Élj békességben a társaiddal!
- 12:30-13 Séta vissza
- Ebéd 13-14
- Szabad foglalkozás 14-14:30
- Délutáni foglalkozás 14:30-16
- Miért létkérdés, hogy környezetbarát módon éljünk? Ok és okozatok felfedezése
- Készülődés az esti előadásokra szabad foglalkozás szerűen
Mindenki találjon ki egy kis műsorszámot egyénileg vagy csoportosan, amit az esti búcsú-esten előad.
Maximum 5-10 perces előadások, pl. ének, tánc, színdarab, vers, mozgás
- 18-19 Vacsora
- 19-19:30 Szabad foglalkozás, készülődés a Búcsú-estre
- 19:30-22 Búcsú-est
-22 Alvás
5. nap - Péntek
A nap témája: Integrálás – Környezetbarát életmód a saját hétköznapokban – „A környezetbarát Földbolygó” - A tábor zárása
- 7:15-7:30 Ébresztő
- 7:30-8 Reggeli torna
- 8-9 Reggeli
- 9-9:30 Szabad foglalkozás
- Délelőtti foglalkozás 9:30-12:30
- A nap témája kiscsoportokban; kiscsoport+ 1 felnőtt vezető
*téma: környezetbarát életmód a saját hétköznapjainkban
Lehetséges kérdések (az irányított kérdések mindig kapcsolódnak a gyerekek gondolatmenetéhez):
> Mit gondolsz, mi az, amit a mindennapjaidban tudsz tenni a környezet megóvásáért?
> Mi az, amit a szüleidnek/testvéreidnek/barátaidnak javasolnál, hogyan éljenek környezetbarát módon?
> Miért fontos, hogy környezetbarát módon éljünk?
- Alkotó folyamat
Mindenki készítsen kis papírra rajzot, „Környezetbarát vagyok!” címmel
- Közös alkotás: „A környezetbarát Földbolygó”
- Szabad foglalkozás 12:30-13
- Ebéd 13-14
- Szabad foglalkozás 14-14:30 …Pakolás
- Délutáni foglalkozás 14:30-15:30
Körben ülünk, a „beszélő bot” körbejár, körkérdés:
Milyen volt számodra ez a hét, mi az, amit „magaddal viszel”, mi volt emlékezetes számodra, van-e olyan, amit máshogy csináltál volna?
- 15:30-16 Pakolás, búcsúzás
- 16-17 Gyerekek hazautazása, beszélgetés a szülőkkel, tájékoztatás a kiállításról
Tábor zárása